Varför?

För att en sida av mig är så oerhört bra på att ge upp, och jag kan säkert tusen knep och ännu fler anledningar. Detta är en sida jag alltid trott varit en snäll och omtänksam del av mig. Men sen har jag en annan sida, en jag trodde var the dark side, en sida som verkar helt känslokall och bara säger ”fortsätt”, och ju mer jag springer kommer jag på att det är den senare sidan som faktiskt hjälpt mig igenom saker, och den sidan tar liksom mer plats ju mer jag springer. I och med att den senare sidan börjar kräva mer utrymme har den första sidan förklarat krig, och sagt att jag i alla fall överhuvudtaget inte har förmågan att klara ett maraton, och med detta har den andra sidan svarat med en anmälan till Stockholm maraton 2013. Själv står jag som ett fån i mitten och har inte en blekaste aning om hur det ska gå.


lördag 1 juni 2013

Running for the Arts - mental styrka, fysisk uthållighet och ett hjärta som slår av liv och passion


Det här är en idé jag kom på under en löptur i september förra året. Jag gillar den fortfarande. I USA finns det en organisation som heter samma sak som, genom löpning, jobbar för att samla in pengar för att elever i skolan ska få tillgång till konsterna. För att det gör oss till bättre människor, förbättrar vår empati och hjälper oss bygga vår värld till en plats för alla. Ungefär så.

Jag vill visa hur mycket kraft det finns i kultur, hur många vi är, hur mentalt starka, fysiskt uthålliga och passionerade vi är för konsten och kampen för dess plats i vårt samhälle. Genom löpning blir vi dessutom ännu starkare, tänk om vi kan bli odödliga!!

Running for the Arts
I både löpning och kreativt skapande handlar det om mental styrka, fysisk uthållighet och ett hjärta som slår för fullt av liv och passion för saken.

Hur många är vi som tror på Kultur?
Att Kultur, dess existens och uttryck gör vår värld till en rikare, bättre, mer human och mer empatisk tillvaro att leva i.

Hur många är vi som vill ha Kultur i våra liv?
Att Kultur borde vara en faktor att räkna med i våra skolor, i vårt samhälle, i vår värld.


Om du är en Runner for the Arts
eller
Om du är en Cheerer for the Arts

Var med och sprid ordet!
… och spring, eller om det passar dig bättre, Heja!

Vill du göra mer?
Designa din egen ”Running for the Arts" t-shirt, ta på löparskorna och ge dig ut på gator, stigar och vägar :-)

Så här blev min första

Idéer på tryck: 
Running for
the Arts

Cheering for
the Arts

eller varför inte;
Running for/Cheering for
… theatre
… music
… dance
… photography
… film
… performance
… opera

My heart beats for the Arts
… theatre
… music
… dance
… photography
… film
… performance
… opera

Varför göra det här?
Jag har alltid tyckt att det varit svårt att argumentera med politiker om varför samhället borde stödja kulturen då deras omedelbara svar alltid är;
”Vi kan stödja kulturen, visst, men då måste vi göra neddragningar inom vården, de sjuka, behövande och gamla. Är det verkligen vad ni vill?”

Att Kultur gör oss mer hälsosamma, kropp och själ, mindre behövande och gör oss yngre längre, har aldrig slagit dem. Om ord inte fungerar, kanske siffror gör…
Hur många är vi som tror på makten av människor, kraften i Kulturen?

Running for the Arts
In both running and creative creation it´s about mental strength, physical endurance and a heart beating lively and passionate for the cause.

How many are we that believe in the Arts?
That the Arts, its existence and expressions makes our world a richer, better, more humane and more emphatic place to live in.

How many are we that want the Arts in our lifes?
That the Arts should be a counterable factor in our schools, in our society, in our world.

If you are a runner for the Arts
or
If you are a cheerer for the Arts

Join and Spread the word.
… then run, or if it suits you better, cheer!

Want to do more?
Design your own ”Running for the Arts” t-shirt, put on your running shoes and hit the streets :-)

This is my first

Ideas for prints:
Running for
the Arts

Cheering for
the Arts

or why not;
Running for/Cheering for
… theatre
… music
… dance
… photography
… film
… performance
… opera

My heart beats for the Arts
… theatre
… music
… dance
… photography
… film
… performance
… opera

Why do this?
I´ve always found it difficult to argue with politicians about why society should support the Arts when their immediate answer always is;
”We could support the arts, surely, but then we need to cut back on health care, the sick, needing and the old. Is that really what you want?”

That the Arts actually makes us healthier, body and soul, less needing and that we stay younger longer, never crosses their minds. If words doesn´t work, maybe numbers do…
How many are we that believe in the power of people, the power of the Arts?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar